مرور نظام‌مند مطالعات مبتنی بر روش چشم‌انداز سازی در آینده‌پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری آینده‌پژوهی، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

چکیده

تصاویر آینده نقش مهمی در زندگی ما دارند. زمانی که برنامه‌ و هدفی را دنبال می‌کنیم به آینده نظر داریم. در چنین موقعیتی سعی می‌کنیم بین تجربیات و دانش خود از گذشته و حال و تصمیمات خود در مورد آینده ارتباط برقرار کنیم. اغلب مواقع سعی می‌کنیم چگونگی محیط آینده را پیش‌بینی کرده و متوجه شویم که تصمیمات ما چگونه تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. این مقاله به صورت نظام‌مند به بررسی ادبیات پژوهش‌هایی می‌پردازد که از روش «چشم‌انداز» در آینده‌پژوهی استفاده کرده‌اند. هدف اصلی آن تحلیل و شناسایی ابعاد کلیدی مرتبط با تدوین چشم‌انداز در سازمان‌ها است. مقاله به پنج بعد کلیدی می‌پردازد: 1) تجزیه‌وتحلیل وضعیت فعلی سازمان 2) ارزیابی محیط خارجی 3) شناسایی چشم‌انداز در آینده موردنظر 4) ارتباط آینده با وضعیت فعلی و 5) ارزیابی چشم‌انداز. همچنین، دستورالعمل‌های تدوین چشم‌انداز که در مقالات مختلف مطرح شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. نتایج نشان می‌دهند که در مقالات داخلی، مفهوم «چشم‌انداز» به درستی با مفهوم آینده‌پژوهی مرتبط نشده است، و به همین دلیل، تنها مقالات خارجی در این مطالعه مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. این مقاله به بررسی روش‌های مختلف چشم‌اندازسازی و چالش‌های مرتبط با عدم قطعیت در محیط‌های خارجی می‌پردازد و تأکید می‌کند که ترکیب تجزیه‌وتحلیل منطقی و تفکر شهودی در تدوین چشم‌انداز، می‌تواند به بهبود کیفیت تصمیم‌گیری در سازمان‌ها کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A systematic review of studies based on the visioning method in futures studies

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Faraji Fararji
Doctoral student of Future Studies, Faculty of Strategic Management, Higher Supreme National Defense University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Future visions play an important role in our lives. When we pursue a plan and a goal, we look to the future. In such situations, we try to connect our experiences and knowledge from the past and present with our decisions about the future. Often, we attempt to predict how the future environment will be and understand how our decisions will be influenced by it.This article systematically examines the literature of research that has utilized the “vision” method in futures studies. Its main objective is to analyze and identify the key dimensions related to the formulation of visions in organizations. The article addresses five key dimensions: 1) analyzing the current state of the organization, 2) assessing the external environment, 3) identifying the desired future vision, 4) connecting the future with the current state, and 5) evaluating the vision. Additionally, guidelines for formulating visions that have been presented in various articles are reviewed.

The results indicate that in domestic articles, the concept of “vision” has not been correctly related to the concept of futures studies, and therefore, only foreign articles have been analyzed in this study. This article explores various visioning methods and the challenges associated with uncertainties in external environments, emphasizing that combining logical analysis and intuitive thinking in vision formulation can help improve the quality of decision-making in organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vision
  • future
  • organization
  • uncertainty
  • organization environment