تصویرسازی آینده سازمان‌های رسانه‌ای ایران (افق زمانی ۱۰ ساله)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

2 استادیار پژوهشکده ولی عصر عج دانشگاه جامع امام حسین ع، تهران، ایران.

چکیده

هدف: تمدن‌ها رسانه‌های ویژه خود را ایجاد می‌کنند و تحولات اجتماعی همپای تحولات فناوری پیش می‌رود. با توجه به پیشرفت سریع فناوری و نوآوری در تمام ابعاد و حوزه‌ها، چالش های مختلفی برای سازمان‌ها و به خصوص سازمان‌های رسانه‌ای در اینده ایجاد خواهد شد که شامل چالش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، سازمانی و غیره می‌شود. این پژوهش در صدد پاسخ به این سوال اصلی «سازمان‌های رسانه‌ای آینده ایران در افق ۱۰ ساله چگونه خواهند بود؟» بوده است.

روش پژوهش: برای این منظور از روش‌های مرور ادبیات برای جمع‌اوری عوامل و روندهای موثر بر آینده این سازمان‌ها و از روش پنل خبرگان برای تحلیل اطلاعات بدست آمده استفاده شده است.

یافته‌ها: طی این فرایند ۱۹ روند، ۱۰ گزاره مرتبط با آینده و سه تصویر برای آینده سازمان‌های رسانه‌ای در افق مورد نظر جمع‌بندی و تدوین شد.

نتیجه‌گیری: سازمان‌های رسانه‌ای آینده در تصویر اول ابر سازمان‌ها، با مالکیت خصوصی و گستره جهانی، فناورمحور و با رویکرد سکویی در تولید و توزیع محتوا؛ در تصویر دوم، سازمان‌های بزرگ حکومتی که با بودجه دولتی و حاکمیت شبه‌دولتی، عدم استفاده کارآمد از فناوری و رویکرد تولید و پخش در ارائه محتوا؛ در تصویر سوم نیز سازمان‌ها (تیم‌های) کوچک، خصوصی و چابک که بر پایه فناوری به تولید محتوا و توزیع آن بر بستر سکو‌ها عمل می‌کنند. در انتها نیز با توجه به این سه تصویر راهبردهایی از دو منظر حاکمیت و بازیگران خصوصی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Imagination the future of media organizations (10-year time horizon)

نویسندگان [English]

  • behnam eftari 1
  • Jamal Aberoomand 2
  • mohammadreza arabbaferani 2
1 PhD Student in Futures Study, Imam Hossein University, Tehran, Iran,
2 Assistant Professor of Hazrat Wali Asr AJ Research Institute of Imam Hussein University.
چکیده [English]

purpose: Civilizations create their own media, and social changes keep pace with technological changes. Given the rapid advancement of technology and innovation in all dimensions and fields, various challenges will arise for organizations, especially media organizations, in the future, including economic, social, political, organizational, etc. This research seeks to answer the main question, "What will future media organizations be like in a 10-year horizon?"

Research Methodology: For this purpose, literature review methods were used to collect factors and trends affecting the future of these organizations, and the expert panel method was used to analyze the information obtained.

Findings: During this process, 19 trends, 10 propositions related to the future, and three images for the future of media organizations in the desired horizon were summarized and compiled.

Conclusion: Future media organizations in the first image are super organizations, with private ownership and global reach, technology-oriented, and with a platform approach in content production and distribution; In the second image, large government organizations with government budgets and quasi-governmental governance, lack of efficient use of technology and a production and distribution approach in providing content; in the third image, small, private and agile organizations (teams) that operate on the basis of technology to produce content and distribute it on platforms. Finally, considering these three images, strategies were presented from the perspectives of both government and private actors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media Organization
  • Future
  • Technology
  • Platform
  • AI (Artificial intelligence)
  • Imagination

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 12 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 02 مهر 1404