ارزیابی آیات پدیداری تصریح شده در قرآن کریم باهدف توسعه گفتمان آیت‌پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

3 پژوهشگر دانشگاه دانشگاه دفاع ملی، تهران، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر با پذیرش این واقعیت که در قران کریم آیات پدیداری تصریح شده وجود دارد تلاش می‌کند که مشخص کند چه دسته‌ها و گروه‌هایی از این آیات برای گفتمان‌سازی آیت‌پژوهی مؤثر است به عبارت دقیق‌تر کدام دسته از آیات برای کدام نوع از مخاطبین مناسب و موردنیاز است. روش‌شناسی در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای احصاء آیات پدیداری تصریح شده در قرآن کریم استفاده شده است سپس مدل اولیه‌ای از آیات تصریح شده ایجاد شده است در نهایت روش‌های تقسیم برای آیات ارائه گردیده است در گام بعد مخاطبین آیات بر اساس معیارهای تقسیم‌بندی مورد اشاره قرار گرفتند. یافته این پژوهش نشان داد که ۴۷ آیه تصریح شده در قرآن کریم وجود دارد که بر اساس معیارهای لفظی مانند گروه‌های مخاطبین، ویژگی‌های گروه مخاطب، فردی و جمعی و محیطی (ظرفی) و مصداقی و بر اساس معیارهای معنایی مانند آفاقی و انفسی، دائمی و مقطعی، گذشته، حال و آینده، دنیا و فراتر از دنیا و محیطی (ظرفی) و مصداقی و معیارهای منطقی مانند تعدد مصداق و مفهوم قابل‌تقسیم هستند همچنین برای گروه‌های مختلف از جامعه ایمانی که ویژگی‌های به‌خصوص خود را دارند آیات بسیاری مختص به آنها وجود دارد که باتوجه‌به تقسیمات لفظی مورد اشاره قرار گرفتند. نتیجه‌گیری این پژوهش آیات پدیداری تصریح شده در قرآن کریم، معیارهای تقسیم‌بندی آیات، معیارهای گفتمان‌سازی آیات و در نهایت آیات مناسب گفتمان‌سازی برای عموم مردم جامعه در جامعه غیر ایمانی و ایمانی، متخصصین و حکمرانان ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the phenomenal verses specified in the Holy Quran with the aim of developing the discourse of research verse

نویسندگان [English]

  • ali eghbali 1
  • مهدی احمدیان 2
  • Mohammad Reza Bazrafshan 3
1 Master of Industrial Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Faculty member of Supreme National Defense University, Tehran, Iran
3 Researcher at National Defense University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the present research is to accept the fact that there are explicit phenomenal verses in the Holy Qur'an and try to determine which categories and groups of these verses are effective for the discourse of verse research, more precisely, which category of verses is suitable and necessary for which type of audience. . Methodology In this research, the qualitative content analysis method has been used to count the phenomenal verses specified in the Holy Quran, then an initial model of the specified verses has been created, and finally, the division methods for the verses have been presented. were pointed out. The findings of this research showed that there are 47 clarified verses in the Holy Quran which are based on verbal criteria such as audience groups, characteristics of the audience group, individual and collective and environmental (contextual) and exemplary and based on semantic criteria such as universal and personal, permanent and They can be divided into temporal, past, present and future, the world and beyond the world, environment (container) and examples and logical criteria such as the plurality of examples and concepts. Also, there are many verses specific to different groups of the faith community that have their own special characteristics. which were mentioned according to verbal divisions. The conclusion of this research is the phenomenal verses specified in the Holy Qur'an, the criteria for dividing the verses and the criteria for the discussion of the verses have been presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Quran
  • future research
  • future vision
  • phenomenal verses
  • verse research
  • discourse creation